Khamis, 29 Ogos 2013

Hari Terbuka Malakoff Tanjung Bin Power Plant

Sebenarnya ada kisah sebelum pergi ke majlis rumah terbuka tersebut.

Sebenarnya seawal 10 pagi, aku telah pun persiapkan diri untuk ke Kukup. Namun, setelah menerima peti masuk dari suami, aku menangguhkan perjalananku ke jam 12 tengahari. Sedang menanti suami pada jam 12 tengahari tersebut, aku didatangi seorang jiran yang berkebiasaannya akan bertandang ke rumah melebihi dua jam lamanya. Inisiatif yang telah ku lakukan dengan mengunci pagar utama, sangat berkesan. Kerana perbualan kami hanya bersempadankan tembok pagar rumahku. Jadinya, tidak perlulah jiran tersebut memasuki rumahku. Mencegah itu lebih baik mengubati. Oleh itu, aku mencegah diri ini dari mendengar dan bersubahat dalam umpatan yang sering dibawakan jiran ini. Kerana mengubati jiwa yang tercemar dengan hasutan umpatan pasti sukar ditangani. 

"Aku nak tanya ini, aku baru balik dari klinik, ubat ni untuk apa ek? Aku lupalah doktor tu cakap.."

"Ubat kecik ni vitamin C namanya, biasanya untuk menambah selera makan. Ubat dalam kotak ni pulak untuk menambah kandungan darah......" 

"Maklumlah dah lama tak ngandung.. jadinya aku lupa... Susu anmum yang plum tu sedap tak ek?"

"Entahlah kak, dulu masa saya ngandung belum ada lagi perisa mangga ni.. Trylah... "

"Nak tryla ni, kot serasi... "

"Cantik-cantik ni na pegi mana?"

"Nak gi Kukup. Tengah tunggu suami balik ni."

"Eh, ko da ngandung belum? cepatla sikit ngandung tu, nanti boleh aku tumpang ko gi checkup sekali."

"Er....... hah.... belum lagi..... hehehe..." Dalam hati ini, Allah sahaja yang tahu.

"Ko ade keta, senang nanti aku suruh ko je kan? Mana tau kot ada ape-ape hal, aku mintak tolong ko je lah.. ko ade keta ade lesen."

"Si kecik mana?"

"Ada tu tengok Upin Ipin."

"Senang-senang datanglah rumah..."

"InsyaAllah... kalau kite nak datang, kita datang sekali dengan suami."

"Iyerlah.... yang muda patutnya ziarah orang tua. Tunggu ko datang je lah.... baru aku beraya rumah ko.."

"Oklah... akak balik dulu..."

"Ah....."

Leganya dapat habiskan perbualan dengan  cepat. Sedari tadi telinga ini mendengar mesej telefon berbunyi. Suaminya tidak dapat cuti separuh hari hari ini. Nampak gayanya, terpaksalah kami bertolak ke Kukup berdua sahaja. Jam 12.30 tengahari kami memulakan perjalanan. 

Haziq yang duduk di bahagian belakang, terlena sehingga sampai ke rumah mak saudaraku, Cik Sal. Sememangnya kedatangan kami dinanti-nantikan oleh keluarga di sana. Selesai bersolat Zuhur, kami bersiap untuk menghadirkan diri ke Majlis Terbuka Malakoff Tanjung Bin Power Plant. Akhirnya.............. tercapai juga hasrat untuk ke sana.



Inilah dia mastermind kami, Cik Sal

Hamper untuk pelbagai pertandingan. Antaranya, zapin, menganyam ketupat dan mengikat samping






Menara yang dahulunya ku lihat dari jauh, kini di hadapan mata

Sepupuku, Awang....




Pelbagai aktiviti disediakan. Memang meriah!





3 khemah panjang untuk pengunjung makan bersantai

Pelbagai juadah disediakan di bawah khemah putih di sana




Andai diizinkan Allah, tahun hadapan kami akan ke sana lagi... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan