Isnin, 26 Ogos 2013

Marhaban Taman Senai Baru dan Hari Keputeraan Muhammad Haziq Fitri yang ke 2 Tahun

Sudah bersarang rupanya blog ini.. Sudah lama tidak dikemaskini...

Alhamdulillah... diberi kelapangan pada hari ini untuk menaipnya...

Tahun ini berkesempatan sekali lagi untuk terlibat dalam perkumpulan marhaban lelaki buat kali kedua. Menunya mihun sup berserta nasi impit, pulut kuning berintikan serunding daging dan rendang daging, air jambu batu merah dan buah tembikai kuning dan merah. Dan kebetulan juga pada hari tersebut, menyambut hari keputeraan yang kedua tahun pada 19 Syawal tersebut bersamaan 26 Ogos 2013. Oleh kerana jemputan terhadap ahli keluarga sebelah suami telah dilakukan lebih awal, diriku menyediakan juadah yang agak berlebihan pada ketika itu. Manakala jemputan saat-saat akhir dibuat untuk rakan-rakan pada malam itu juga menggunakan telefon bimbit suamiku. Agak berlebihan sebenarnya juadah yang ku sediakan. Namun, aku tetap berserah kepada Allah agar pembaziran ini tidak berlaku lagi pada masa-masa akan datang. 

Diriku agak terkilan apabila adik beradik suami yang dijemput tidak menghadirkan diri. Along dengan alasan kepenatan menyiapkan lorinya dan tertidur awal. Kak Lang pula dengan alasan demam kerana kepenatan dengan majlis tahlil arwah kakak iparnya. Acik pula tiada sebarang berita. Hanya Angah dan isterinya, Kak Timah bersama dua anak daranya sahaja yang menghadirkan diri setelah majlis marhaban berakhir. Syukur yang tidak terkira, apabila melihat mereka bersungguh-sungguh membungkus lebihan tersebut untuk diagihkan antara keluarga mereka dam keluarga Along. 

Oleh kerana mereka sahaja yang ada, kami tetap menyambut hari lahir kedua tahun Muhammad Haziq Fitri dalam kesederhanaan yang telah ditetapkan oleh Allah. 














 











Umur 2 tahun ada dua kek. Tahun depan masuk 3 tahun, mama akan belikan 3 kek kecil untuk Haziq. Dan seterusnya. Alhamdulillah.... Genap umur Haziq 2 tahun pada 19 Syawal ini. 18 September nanti mama cuma akan kemaskini status di Facebook sahaja. Boleh kan?

Semoga Haziq menjadi khalifah Allah yang paling disayangi kerana keimanan dan ketaqwaanmu sayang... Jadikan Rasulullah sebagai idolamu. Jadilah anak yang soleh di dunia dan di akhirat. Hormatilah makhluk di sekelilingmu sayang... Tuntutlah seberapa banyak ilmu Allah ye sayang... Seimbangkan keperluan duniawi dan ukhrawi.. Dunia ini sebagai tempat mencari bekalan ke akhirat. Kurangkan amukanmu terhadap mama sayang.... 

Muhammad Haziq Fitri seindah namamu yang bermaksud yang terpuji yang cerdik semulajadi...........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan