Jumaat, 31 Mei 2013

Quality Controller cum Quality Assurance di Rumah?!!

Assalamualaikum dan Selamat Pagi.....

Sambil dengar radio ERA.fm, sambil men'download' lagu "neng neng nong neng", diriku memulakan menaip blog.

Setelah sekian lama meninggalkan alam pekerjaan sebagai lab technician, secara sedar atau tidak sedar, sudah jejak 5 bulan rupanya, baru aku sedar, rupanya aku juga quality controller di rumah. Apabila berada di mana-mana, automatik menjadi quality assurance pula.

Teringat pula masa first time bekerja di KMC sekarang nama dia Kerry Ingredients.... Hari pertama yang perlu dan penting untuk diketahui adalah GMP ~ Good Manufacturing Practices. Apabila di rumah, kita tukarlah kepada Good Home Practices. Sama sahaja konsepnya. Islam pun mengajar kita erti kebersihan dan pengendalian yang baik.

Kalau di kilang kena cuci tangan, kan? Di rumah pun kena cuci tangan. Cuci tangan sekerap yang mungkin. Jika kita diajar mempraktikkan pencucian yang betul, amalkan..... InsyaAllah... kemana sahaja kita pergi, kita tidak akan berasa kekok dan ketinggalan. Ajar juga anak walaupun sekecil setahun macam Haziq. InsyaAllah benda yang baik sentiasa akan jadi ikutan.

Oleh kerana terbiasa tidak memakai cincin ketika bekerja dahulu, di rumah pun aku tidak memakai cincin. Itulah sebabnya adakalanya suamiku memarahiku gara-gara terlupa memakai cincin ketika bersiar bersama. Encik suami kata, "Nanti orang ingat awak tu belum berkahwin pulak." "Orang gemuk macam saya ni sape yang nak, abang sayang oiiii?!" Itulah kesan baiknya jika kita ikuti peraturan ketika bekerja. Menjadi kebiasaan yang tidak dapat dielakkan.

Jangankan cincin sahaja, kuku pun mesti sentiasa pendek. Ini sudah menjadi amalan kita walaupun bukan berada di kawasan industri makanan. Memotong kuku adalah termasuk dalam amalan sunat. Sebagaimana disebutkan dalam hadis dari ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha yang maksudnya:

“Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah (sunnah): memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja'), berkata Zakaria: “berkata Mus’ab: “Aku lupa yang kesepuluh kecuali berkumur.” (Hadis riwayat Muslim) 

Tapi bab potong kuku Haziq memang kena tunggu dia tidur. Kalau tidak tidur, potong kuku dia memang kena berperang dahululah jawabnya.

Hairnet? Di rumah pun, jika kita rasa rambut kita tidak boleh dikawal kegugurannya, seeloknya pakailah anak tudung atau hairnet. Memang teraplikasilah GHP kita yer!!!

Handglove? Seeloknya pakailah ketika mengendalikan cecair kimia di rumah. Clorox ke ape ke.... jaga tapak tangan anda yang halus itu......

Utensil? Di dapur banyak barang kan? Pinggan, mangkuk, periuk, cooker (Amboi!!! nak jugak istilah tu... Rice Cooker sebenarnya.. Hehehehe.....) sudu, sudip, pisau, cerek air, cawan (bikar-bikar takde ek..... dalam lab aje), gelas, jug, oven, eh.... macam-macamlah.... kena juga bersih. ~ Akak ni paling pantang kalau orang tu tak reti bersih. Singki dapur, tunku dapur sila bersihkan dengan baik yer.... jangan ada minyak-minyak, sampah, sisa makanan, lumut, memang akak meradang dek non kalau orang pengotor ni ~

Rubbish Bin jika penuh, apalagi, ikat, buang....... jangan dibiar lama-lama. Nanti bergendon-gendon ulat keluar... Eeee..... geli...................... Cuci tong sampahnya, jangan biar sahaja. Kemudian, baru masukkan plastik sampah yang baru. Faham? Senang, kan? Lastly, cuci tangan!!!!

Seteleh sekian lamanya tidak memakai kerongsang tudung, kini aku menjadi kekok kerana terbiasa dengan tudung sarung sahaja. Kena berjinak-jinak semula dengan kerongsang tudung... Bolehlah buat ala-ala Najwa Latif ke Yuna ke... hehehe...

Setiap hari mesti menyapu rumah. Wajib. Sebelum anak sepahkan mainan, menyapu satu rumah dahulu. Masa kerja Kerry dahulu, kalau bukan Maya, Hudda yang menyapu, mengemop. Sekali-sekala, jangan berkira, mop sama-sama, tak perlu ada jurang antara rakan sekerja. Betul, kan?

Seronok kan kalau dapat aplikasikan istilah-istilah food manufacturing dalam rumah?!! Sebagai QC di rumah, sudah tentu kita akan memeriksa quality dari segi bahan mentah atau raw material. Pastikan semua bahan mentah (kering mahupun basah) ada di dapur anda : onion, garlic, chilli, chilli padi, vinegar, oil, sesame oil, ginger, tumeric, belachan, spices and herbs including, star anise, clove , cardamon, cinnamon stick, coriander seed, cumin seed, blackpepper, white pepper, nutmeg, etc., tamarind, lemongrass banyak belakang rumah, galangal kadang-kadang guna jadinya kena beli.

Lagi baik kalau allergen dengan no-allergen diasingkan dan dilabelkan. Perghh... memang dahsyatlah rumah kalau ada semua ni... Rumahku belum ada lagi istilah allergen dan non-allergen ni.......

Di rumah, untuk menghasilkan finish good product yang terbaik untuk customer, setiap perincian perlu diambil kira. Customer dan consumer tetap saya mestilah suami dan anak. Finish good product pula penghasilan dari kemahiran saya dalam masakan. Betul tak? 

Siapa kata saya masak tak guna starch? Saya guna starch kadang-kadang sahaja. Bila perlu....... Apabila kuah saya tiada viscosity yang sepatutnya, sah-sahlah saya guna starch. Mungkin sebab terlebih air ke apa ke, jadi gunalah starch ataupun memang memerlukan starch tersebut untuk membuatkan masakan lebih pekat. Yang ada pun corn dan tapioca starch sahaja yang ada di dapur rumah. Kalau di kilang, pastinya macam-macam jenis starch yang digunakan. Cuma, saya tidak dapat melihat degree of starch cook tersebut under microscope sebab rumah saya tiada microscope. "Amboi!!! Ni rumah, bukan lab nak ade microscope-microscope ni."

CCP : Critical Control Point ~ mestilah kena ada dalam masakan. Kalau tidak, makanan saya akan cepat rosak, ataupun basi. Betul tak? Kalau tidak mencapai tahap suhu yang diperlukan, sudah pasti akan ada microbe yang masih hidup. "Dah masuk bab microbe pulak.." Cuma, saya tidak labelkan tarikh luput dalam masakan saya. Kerana setiap masakan mesti dihabiskan sebelum datangnya hari esok. Untuk sementara waktu yang ketiadaan peti sejuk kerana rosak. Susah juga sebenarnya kalau peti sejuk tiada. Hari-hari kena beli freshly from supplier. Boleh bayangkan jika cold room di kilang makanan rosak? Perbaiki secepat mungkin, sementara itu simpan di cold room yang lain, kalau cold room penuh pula, bagaimana? Fikir-fikirkanlah.................

Tidak salah mengaplikasikan pekerjaan lama di dalam rumah dan di mana sahaja. Kadang kala product saya pasti akan mendapat customer compliant dari siapa lagi kalau bukan dari pelanggan tetap saya di rumah. 

Jika ada product baru, saya mesti dapatkan feedback dan comment dari semua panel sensory saya. Tapi, takdalah isi form quality assessment. Antara yang sering menjadi panel sensory tetap saya, suami, ibunda, adik-adik saya: Angah, Didie, Ecah, jiran saya: Kak Nahi dan Pakcik Hashim, biras saya: Kak Rini, anak saudara saya: KakLong Shasha, Rina, Zaim. Product baru yang terhasil mestilah apabila diriku memiliki kerajinan melebihi biasa, dan ingin mencuba resepi baru. Untuk menghasilkannya ke arah perniagaan, masih belum ke tahap yang sepatutnya kerana aku tiada langsung mengikuti mana-mana kursus dan sebagainya.

Hazard and Risk : kat dapur rumah paling banyak sebab si Haziq ini, sudah pun mencapai tahap ketinggian yang boleh mencapai apa sahaja di hadapannya. Sebagai ibu, kita seharusnya berwaspada dan berjaga-jaga. Di mana-mana sahaja pasti ada hazard and risk. Plug, suis, barangan elektrik, dapur gas, pemetik api, pisau, garfu, bucu meja, bilik air yang licin, wayar, macam-macam lagi... terlalu banyak.....

Chemical Safety ? Di rumah pun banyak menggunakan bahan kimia secara tidak langsung. Penggunaan ridsect aerosol, bleach, all purpose cleaner, cream shower, toothpaste, soap, dishwasher cleaner, etc.. Semuanya ada bahan kimia. So, bagi yang ada anak-anak kecil di rumah, pastikan kesemua ini diletak di tempat yang tidak akan dapat dicapai mereka. Sebagai chemical safety officer di rumah, mesti lebih 100% pengawasan.

Perasan ke tidak, secara keterbiasaan, setiap kali berbelanja di kedai, pasaraya dan di mana sahaja, pastinya logo Halal yang akan dicari dahulu di setiap bungkusan yang kita pilih. Kemudian, expired date pula kita akan cari. Bagi yang sudah mengikuti Kursus Intensif Halal, anda akan mendapat kelebihan mengenali logo Halal yang diiktiraf. Dan bagi anda yang sudah biasa dengan produk berasaskan makanan menggunakan bahan tenusu, berasid tinggi dan sebagainya, pastinya akan akan lebih mengetahui mengapa sesetengah bahan dan barangan di luar memiliki tempoh tarikh luput awal dan ada yang memiliki tempoh tarikh luput yang lama. 

Amboi...... sedar tidak sedar sudah berjela rupanya. Maaf sebab membosankan. InsyaAllah lain kali kita directly belajar apa yang saya pernah belajar sewaktu bekerja dahulu untuk manfaat bersama. 

Selamat menjadi quality controller dan chemical safety officer di rumah.....................................

2 ulasan:

  1. wooowww dasat ko zura..berape hari ko siapkan karangan ni...memang betol pun kan...same je kat tempat keje ngan kat umah...hehe. ..ape2 pon welcome 2 d club zura...jd blogger..ekeke.ak pun sejak jd housewife terus jadi blogger part time.jgn lupe follow blog ak gak..ekeke..

    http://ayanghidayah.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku baru buat start lepas sidai baju tadi... kire bolehle.... hikhik... tq ayang......

      Padam