Jumaat, 14 Mac 2014

Mee Rebus Pertamaku

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh...

Alhamdulillah.... diizinkan Allah sekali lagi untuk saya menyediakan hidangan terbaik untuk suami dan anak. Saya akui saya banyak melakukan 'research' sebelum memasak hidangan yang tidak pernah saya masak selama ini. Apapun, untuk menjadi 'chef' terhebat keluarga, saya perlu banyak membuat kajian dan percubaan.

Selama ini saya hanya menjamu mee rebus di kedai-kedai biasa sahaja. Apalah salahnya kali ini saya mencuba sendiri bagaimana menyediakannya.

Hidangan ini adalah gabungan Mee Rebus Hj Wahid dan Mee Rebus 5 Rencah 5 Rasa.

Bahan-bahan :

1 paket mee kuning (500g) (dicelur) 
3 senduk kacang tanah kisar (lebihan kacang ketika menyediakan kuah kacang)
2 - 3 sudu besar rempah kari daging (Adabi)
Garam
Gula (pasir+merah+melaka)

Bahan kisar tumis :

1 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
0.5 inci kunyit hidup
0.5 inci halia
0.5 cawan udang kering

Bahan rebus kisar :

300 g daging + air rebusan daging
2 biji keledek (putih + merah)
0.5 cawan tauchu (dibasuh)

Bahan titik :

0.5 inci lengkuas
2 - 3 batang serai

Tepung Udang Kering :

0.5 cawan udang kering tumbuk + 0.5 cawan tepung gandum + sedikit serbuk kunyit + garam + air
(gaul rata dan dipercikkan pada minyak panas)

Hiasan :

Tauhu (digoreng dan dihiris nipis)
Taugeh (dicelur)
Telur rebus (dibelah dua)
Cili hijau (dihiris nipis)
Daun sup (dimayang)
Bawang goreng
Limau kasturi
Sedikit cuka 
Sedikit kicap


  1. Bahan kisar tumis dan bahan titik ditumis bersama.
  2. Rempah kari dimasukkan.
  3. Bahan rebus kisar pula dimasukkan.
  4. Sendukkan kacang tanah dan dibiarkan mendidih.
  5. Garam dan gula diperasakan.
  6. Siap dihidang.






Selamat Menjamu Selera........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan