Khamis, 6 Mac 2014

Keharuman Tanpa Kehadiran Bunga

Entah bila......
Aku cuma ingat minggu lepas...
Mungkin Ahad...
Tatkala selepas solat Asar...
Tatkala sedang berwirid selepas solat...
Kipas duduk yang menghala ke arahku....
Memberikan keharuman entah dari mana datangnya...
Keharuman tanpa bunga...
Ada yang akan merasakan ia pelik...
Tetapi tidak bagiku.....
Sedu sedanku ketika berwirid....
Ingatanku terhadap penghujung hayatku....
Yang entah bagaimana.....
Hanya mampu mengingati akan kematian...
Tatkala itu ingatanku menerpa ke ingatan 4 tahun lepas 6 Mac 2010...

Aku bekerja pada shift malam....
Bersama rakan yang paling diingati, Raja Nor Masilah sebagai 'assisstant lab'
Di keheningan pagi selepas jam 2 pagi
Ketika sedang menyusun bikar dan kelalang kon ke dalam oven baru
Kelalang kon yang telah ku letak jauh ke belakang jatuh dalam keadaan yang sangat pelik
"Ko ngantuk ke zura?"
"Taklah...."
"Ko tidurlah sekejap....."
Lelapku tidak selena seperti orang lain yang tidak bekerja pada waktu malam seperti kami
Ku paksa diri untuk lelapkan mata berkeadaan duduk dan kepalaku ku letakkan di atas meja
Ada sahaja yang tidak kena

Akhirnya......
Pesanan ringkas dari adik bongsuku Ecah, Noraishah Suhaimi mengejutkan aku
"Abah sakit.... dia pengsan..."
Aku tidak mengendahkan mesej itu kerana aku fikir sakit biasa itu seperti demam biasa sahaja
Ternyata aku silap

Panggilan pertama aku terima
Dari seorang jiran, Mak Ros
"Along, balik sekarang long.... abah pengsan...."
Benakku, kenapa aku mesti balik....
Fikiran aku kosong sama sekali
Aku menurut sahaja
Aku memohon pulang awal seawal jam 4/5 pagi ketika itu dari rakan sekerja yang lain
Mereka seolah-olah memahami apa yang bakal aku hadapi

Walaupun aku tidak memikirkan apa-apa, tetapi kerisauan pelik berlaku
Tidak semena-mena air mata mengalir tanpa difikirkan
Entah apa yang akan ku hadapi nanti
Seperti banyak perkara pelik yang tidak mampu difikirkan akalku ketika itu
Kosong sama sekali

Perjalanan pulangku ketika itu diuji Allah
Tayar keretaku pancit
Dan aku meberhentikan kenderaan di bawah jambatan 6 tahun
Tayar kiri belakang
Apa pula kali ini
Aku terkial-kial juga tetapi digagahi dengan satu semangat yang entah mana datangnya
Agar aku cepat bergerak pulang ke Ayer Hitam
Tunanganku ku hubungi
Kini bergelar suami
Alhamdulillah..... mujur diberi pertolongan
Oleh seorang pakcik yang katanya bergegas kerja sebagai pemandu bas awam
Aku memohon maaf kerana melambatkannya ke tempat kerja
Pakcik itu hanya berkata "Tak apa..... "
Betapa telitinya perancangan Allah ketika itu

Tatkala siap tayarku ditukar ke tayar simpanan
Kelihatan kelibat tunangku ketika itu
Gembira tetapi air mataku semakin deras tanpa ku duga
Aku mengekori tunangku sehingga ke rumah ibunya di Senai

"Biar saya yang bawa kereta..."
"Tadi.... Mak Ros telefon.... suruh saya balik...."
"Saya tau........."
"Kenapa tiba-tiba abah pengsan.....?"
"Awak jangan nangis yer.... kena sabar.... dengar apa saya nak kata..."
"Kenapa ni wak....?" Berjurai-jurai air mata ini menanti jawapan
Hati dan akalku kosong tanpa apa-apa jawapan
"Abah awak dah takde....."
Satu jawapan yang aku tak sanggup dengar sepanjang hayatku
Jawapan yang padaku tidak mungkin terjadi
Aku hilang arahku
Hilang akalku
Hilang pedoman
Kerana tidak dapat menerima hakikat itu

Setiba di rumah kediaman ibu bapaku
Sebuah kereta jenzah berada di hadapan rumahku
Perlukah aku percaya?
Kakiku lemah 
Tidak mampu berdiri
Tidak mampu menerima hakikat ini
Tanpa sebarang petunjuk
Aku sangat sukar menerimanya
Hati ini meraung sekuat-kuatnya
Air mata sahaja yang mengalir sederas-derasnya
Hati ini seperti dihiris-hiris menahan kesakitan ini

Terlihat sebujur kaku
Jenazah abahku
Kakinya di hala kan ke kiblat
Aku terus sahaja menukar pakaian kerjaku kepada pakaian kurung
Duduk di kaki abah
Mengusap-ngusap kaki abah
Pelbagai kata-kata hati untuk abah

Allah permudahkanku redha
Redha dengan apa yang sudah berlaku di depan mata
Alhamdulillah... aku semakin tenang

Tenang menerima hakikat
Aku akan menyusul
Aku juga bakal bergelar jenazah
Aku juga akan merasai perpisahan alam
Alam fana ke alam barzakh
Bukan aku sahaja
Semua makhluk ciptaan Allah akan melewati waktu itu

Allahummahtimlana bi husnil hotimah
Wala tahtim 'alaina bi su'il hotimah

Wassalam.......








Mekarnya bunga di halam rumahku seperti menyambut kedatangan dengan keizinanNya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan