Sabtu, 6 Julai 2013

Akhirnya.............................

Assalamualaikum dan Selamat Pagi.

Lama rasanya tidak berblog. Bukan kerana tiada topik, tetapi masalah kesakitan kepala yang amat sangat yang tidak dapat dielakkan.

Akhirnya..........

1) Penjualan unit ASB loan saya telah pun didebitkn ke akaun simpanan. 

.................... lama juga rasanya meneliti hal demikian, samada untuk meneruskan atau tidak. Apapun, setelah perbincangan dengan ketua turus rumah, akhirnya, kami memutuskan untuk memberhentikan serta-merta ASB Loan tersebut. Apa jadi dengan duit tersebut? Jom tengok 'Akhirnya' ke-2.


2) Membeli peti sejuk yang baru pada 2 Julai 2013

................... Setelah sekian lama, dari peti sejuk pertama yang dibeli di Senggarang, rosak yang amat sangat setelah sampai di rumah dengan pembelian harga RM500, apabila dipulang semula ke sana, perbaiki sehingga kini tiada berita. Berlanjutan dengan peti sejuk kedua yang suamiku ambil dari tempat bekerja dia suatu ketika dahulu di tempat pelupusan dan kitar semula High Speed, mulanya tiada masalah, akhirnya rosak juga, tiada kesejukan yang diperolehi. Sehingga ke pemberian dari kakak birasku, Kak Rini, juga mengalami kerosakan pada sejukbekunya yang tidak berfungsi. Alhamdulillah, dengan izin Allah, dapat memiliki peti sejuk baru. Bersyukur sangat memandangkan bulan Ramadhan bakal menjelang tiba. 



3) Kereta wira suamiku diminati orang pada 5 Julai 2013

................. Alkisah, jiran kami sedang dalam proses membesarkan dan mencantikkan rumah. Salah seorang kontraktor Pakcik Hashim berminat sangat dengan wira kami. Di hari pertama soalan dikemukan "Tak nak jual ke kereta tu?" "Kene tanya tuannya dulu." "Kan susah ade dua kereta." Aku hanya senyum sahaja. Hasratnya itu ku sampaikan kepada suamiku. Secara kebetulan pula, keesokannya, suamiku tidak bekerja. Nampaknya peluang pakcik tersebut untuk membeli kereta suamiku sangat cerah kerana boleh berurusan terus dengan suamiku. Berat juga hati si suami untuk menjualnya. Memandangkan kesakitan hati akibat makhluk Allah yang meninggalkan kereta kami yang dihantar untuk warna baru ditinggalkan begitu sahaja di bengkel, menjadikan kereta kami seperti tiada harga. Namun, wira tersebut memilki banyak kenangan sedari bercinta sehingga kini. Kereta wira inilah yang menjadikan perkenalan kami lebih bermakna, kereta inilah yang ku bawa ketika kereta Savvy ku dilanggar oleh lori kontena di hadapan kilang dahulu, kereta wira inilah yang menjemputku pulang selepas bersalin, kereta inilah yang akhirnya membawa peralatan perbaiki JCB suamiku. Walaupun nampak buruk di luar, kereta inilah yang mampu mengecutkan perut aku jika dibawa oleh suami dengan tujuan untuk mengajar pemandu lain agar jangan memandang rendah kepada keburukan kereta wira kami. Dalam erti kata lain, berlumba di jalanraya. Tapi, bagus juga kereta ini tiada pada pandanganku lagi. Kerana kereta ini akan menyebabkan diri ini tidak akan memaafkan makhluk yang sudah mengecewakan suamiku suatu ketika dahulu. Atas dasar percaya, kami membayar habis untuk diwarnakan semula. Namun, sehingga lahirnya Haziq, kereta tersebut, tiada cerita. Akhirnya, kami nekad untuk melihat apa terjadi, kunjungan terakhir kami mendapati, makhluk tersebut sudah melarikan diri dengan meninggalkan kereta suamiku terbengkalai dengan cat warna yang cair, dengan menukar lampu original kepada tiruan, dengan menukar pelbagai komponen lain dengan barang tiruan. Semestinya, Allah akan membalas perbuatan makhluk tersebut. Apapun, redha dengan ketentuan Allah yang sedang menguji keimanan kami.

Terasa kehilangan apabila melihat halaman rumah yang lapang pada hari ini.


Setakat ini coretanku.....

Sehingga bertemu di catatan akan datang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan