Khamis, 11 Julai 2013

Dulu Lain.... Sekarang Lain....

Selamat Malam...

Selamat Menyambut Ramadhan yang penuh keberkatan...

Alhamdulillah... hari pertama berpuasa sebagai surirumah yang sangat menggembirakan pada tahun ini.

Dulu................................... ketika bergelar wanita berkerjaya

~~~~~ Selepas bersahur, pastinya akan bersiap untuk keluar bekerja. Keluar seawal selepas solat subuh kerana perjalanan Senai ke Plentong agak jauh. Namun, setelah bergelar ibu, aku selalu dan sering keluar lambat untuk bertolak kerana sayang untuk berjauhan dengan anak yang ketika itu masih kecil lagi. Aku lebih rela di"kata" orang kerana prestasi kedatangan yang sering lewat sehingga kadangkala hampir setengah jam lewat... Semuanya atas alasan anak. Namun, bagi mereka yang tidak memahami, pastinya me'label'kan diri ini sebagai contoh yang tidak baik. Kerana hal inilah, seorang sahabatku dengan beraninya me'message'ku, 'macam bagus sangat, datang pun lambat.' Tidak mengapa... akan ku ingat sampai bila-bila. 

Sesungguhnya, aku akui, aku sering lewat sampai ke tempat kerja, kerana berat sangat hati ini meninggalkan anak yang dijaga oleh ibu mertuaku. Dan seringkali itu juga, aku sering bercuti kerana risau akan anakku yang dibela oleh mertuaku.

~~~~~ Pastinya, sepanjang Ramadhan, keretaku akan ku persiapkan sebekas kurma, dan sekotak air. Kadangkala, akan ada bekalan yang ku kirim dari rakan-rakan yang keluar ke bazar Ramadhan. Dan kadang-kala juga aku sendiri yang akan ke bazar. Atas permintaan juga, aku seringkali keluar agak lewat selepas waktu bekerja kerana ingin berbuka bersama rakan sekerja. Itu semua menjadi kenangan......... Bersemadi dalam sanubari ini. Ketika bekerja, pelbagai kenangan pahit dan manis ku lalui. Belajar untuk mengenali alam pekerjaan... belajar menjadi 'senior'... belajar menjadi orang yang dibenci oleh orang bawahan... belajar mengenali mana kawan dan mana lawan... belajar mengenali duri dalam daging, musuh dalam selimut... belajar untuk menjadi terbaik di kalangan yang terbaik... belajar dari kesilapan sendiri dan orang lain... belajar menghormati pendapat orang lain...belajar menjadi pendengar yang baik.... belajar menjadi penasihat.... belajar supaya tidak menilai dari luaran dan mata kasar semata-mata...  dan berbagai lagi ilmu yang tiada dalam mana-mana buku atau mana-mana risalah ataupun mana-mana carian internet. 


Sekarang................................................... bergelar surirumahtangga sepenuh masa

~~~~~ Pelbagai menu berlegar di kepala samada untuk bersahur mahupun berbuka. Keseronokan dan kegembiraan menjaga anak ditambah dengan keghairahan memasak untuk suami dan anak, menjadikan kerjaya ini sebagai kerjaya yang penuh keikhlasan dan keredhaan. Tanpa kenal erti jemu. Kesempitan kewangan dan sara hidup tinggi sama sekali tidak menjejaskan kerjaya mulia ini. Malahan mengajar kami sekeluarga erti mencari keberkatan dan keredhaan Allah... Lega rasanya setelah bergelar surirumahtangga sepenuh masa. Tiada kongkongan, tiada tekanan, tiada desakan, tiada kekangan.... Alhamdulillah... inilah yang aku cari selama ini. Biarpun ramai yang mengata 'harap je belajar sampai degree, last-last duk umah jugak'..... Sekurang-kurangnya, aku tidak membangga diri dengan gelaran 'degree' tersebut. Malahan, itu adalah satu kelebihan untuk diri sendiri, menjadi surirumah yang berjaya sepanjang masa, dan bakal menjadi pensyarah dan professor kepada anak-anak apabila mereka dewasa kelak. Akan kusimpan ilmu ini untuk zuriat keturunanku. 

Jam telahpun menunjukkan jam 12:07 am... Selamat Pagi 2 Ramadhan...

Selamat Bersahur...

Assalamualaikum......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan