Isnin, 3 Jun 2013

2 hari punya cerita ~~

Sabtu

Jemputan 
1) Dewan Serbaguna Taman Senai Baru - konsep pelamin yang sangat cantik ~ ala-ala air tejun gitu, ada air mengalir di tabir belakang tempat duduk pengantin... kerusi pengantin berkaca... wah... best... 
2) Orchard Golf Resort - yang best ~ ada kambing kuzi... juga jeli kelapa yang ku idamkan.. dan buku kecil doa harian dari pengantin...

Badminton
Malam-malam ajak anak saudara datang bermalam di rumah - Shida, Wani, Wana, Farhana... Wawan ada datang main badminton sahaja... tapi tidur rumah Tok Mat dia.
Sudah lama meninggalkan alam badminton. Baru sahaja hendak menunjukkan skill, Haziq sudah mengejarku. 'Eh, budak ni....' Sambil mendukung Haziq, sambil itu juga aku men'smash' bola badminton... Memang hebatlah... belum pernah dibuat orang. Ternyata, aku masih berkemahiran bermain badminton. Target : kena beli raket, kuruskan badan dengan bermain badminton. Boleh ker? Memang meriahlah rumahku ketika malam tersebut. Riuh rendah dibuatnya. 

Ahad

Pagi - buat sarapan nasi goreng (nasi goreng lagi). Untuk anak-anak saudara yang bermalam di rumahku.

Siap berkemas, sidai baju, tengok 'Jalan-jalan Cari Makan'. Sakit hati tengok apa yang dimakan, tutup televisyen. Mengiurkan............... tidak sanggup ku teruskan menonton.

Tidur bersama Haziq. Sekejap sangat. 

Tengahari - Pergi berbelanja di Econsave - ingatkan ingin menggoreng ayam sahaja, beli ayam paha 2 ketul. Ramai umat manusia di Econsave. Sensory : air gas apa tah lupa brand, susu Dugro strawberry chocolate dan madu kurma, susu Anlene... Bergegas balik sebab Angah (abang kedua encik suami) menelefon suamiku.

Sampai rumah, terus masak Ayam Asam Pedas. Sayur Bunga Kobis. Ikan Masin. Tahu Goreng + Sambal Kicap. Sambal kicap disediakan sendiri oleh encik suami. Haziq ke hulu ke hilir pegang 3 batang raket kakak-kakak sepupu dia punya. Siap masak, terus makan. 

Tengok "Sembilu" macam bosan, teman encik suami tengok Youtube. Haziq asyik kacau kami berdua sahaja ~ cemburu sebenarnya sebab tiada sesiapa melayan kerenah dia ~ Bukakan cerita Shaun The Sheep dengan Oggy and the Cockroaches.

Bosan lagi - mandi bersama Haziq.

Malam - sebelum keluar rumah suaminya beriya hendak memakan burger bakar. Round Senai - tiada - Round Bandar Putra - pun tiada - Mengeteh ais dan memilo ais di Young Arif (sweet nama restoran ini). Encik suami sahaja yang makan ~ Mee Goreng Daging ~

Hajat burger bakar terkubur. Balik ke rumah melalui jalan yang lain pula - terdetik di benak fikiran........
"Apalah salahnya, kerajaan perketatkan undang-undang berkaitan perhotelan. Kata hendak mencegah kemaksiatan. Jadi, langkah pertama, sebagai negara Islam. Target : Orang Islam - sebelum check-in hotel/motel/etc, kalau datang single, make sure, dia tidak menyeludup masuk sesiapa selepas dia ke bilik. Jika datang  bercouple, soalan pertama, sijil nikah, atau kad pengesahan nikah ada ke tidak? Jika jawapannya - Tiada - Sila ke Pejabat Agama untuk ditahan atau disoal siasat - Jika - Ada - Periksa Sijil Kahwin mereka betul-betul. Lagi baik, jika ada sistem pengesahan yang canggih untuk memastikan tiada pemalsuan dibuat. Scan Barcode Sijil Nikah ke apa ke... Buat yang canggih-canggih. Mesti bolehlah............. Jadinya, hotel itu hanya dapat dihuni oleh yang berdaftar sahaja, bukan suka-suka orang yang tidak berdaftar terus meluru ke bilik. Bukannya kerajaan tidak boleh buat. Sebenarnya boleh.... cuma alasan kata ramai pelancong asing, kena bagi kelonggaran. Nampak orang Islam sahaja, siasat habis-habisan. Jangan bersubahat dengan dosa."

Ecah - adikku yang bongsu - kerapkali juga dia menceritakan hal yang membuatkan aku tidak boleh dan tidak tahan untuk mendengar. Dia bekerja sebagai receptionist di Hotel Ayer Hitam. Memang ku akui dia seorang adik perempuan yang tidak bertudung. Puas kami menasihati berkaitan menutup aurat tetapi jawapan yang sama yang ku dengar. 
"Aku tidak respect dengan orang yang bertudung."
"Kenapa ko cakap macam tu Cah?"
"Aku keje kat hotel tu macam-macam orang pompuan aku jumpa Long. Semuanya yang bertudung."
"Takkan disebabkan dieorang punya kesalahan, ko babitkan semua perempuan yang bertudung?"
"Sampai yang bertudung labuh pun ada, Long."
"Hish... jangan salah sangka, dan jangan menuduh yang bukan-bukan."
"Aku ni keje hotel aku tau la Long."
"Suami isteri je kot... kenalah bersangka baik."
"Semuanya Melayu, Islam pulak tuh!"
"Kenapa?"
"Ada yang gelojoh pun ade Long. Dalam lif, terus bercium-cium macam tak nyempat-nyempat. Lif hotel tu ade CCTV. Ada pulak tu, pompuan tudung labuh, check-in dulu, tiba-tiba ada lelaki follow dia naik bilik.. muka budak-budak sangat, takkanla dah kawen... ada pompuan tua, lelakinya muda, tiap-tiap hari pulak tu. Kebanyakannya check-in tak sampai 1 malam pun, siap projek, terus check-out."
"Jangan buruk sangka. Tak baik. Kalau betul apa yang dieorang buat, cegah dengan lisan. Jika tidak boleh, cegah dengan perbuatan (halang dengan kata 'bilik penuh'), jika tidak boleh juga, cegah dengan hati. Janganlah disebabkan perbuatan terkutuk dieorang, ko bagi alasan tak nak memakai tudung. Ko pakai tudung, cantik sangat Cah..."
"Kalau tak nak rasa bersubahat dan bersalah, cari keje lain Cah."

Apapun, dia adalah adikku. Baik buruk adik beradikku, mereka tetap darah dagingku. Sesungguhnya aku juga risau akan diri setiap adik-adikku. Kerana aku adalah yang sulong. Walaupun aku sudah berkahwin, mereka juga adalah tanggungjawabku. Keadaan semasa juga membuatkan aku risau akan generasi anak-cucu-cicitku nanti. Sentiasalah berdoa agar seluruh zuriat keturunanmu diberkati kehidupannya di dunia sehingga di akhirat kelak. 

Selamat malam dan Selamat berhari Isnin......

Allah sentiasa bersama kita walau sesaat nafas sekalipun ~ Mengadu dengan Allah lebih melegakan hati daripada mengadu dengan sesama manusia ~ Kerana janji Allah itu pasti ~ selamat bermuhasabah diri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan