Ahad, 2 Jun 2013

Roti Sardin

Almaklumlah.... malam tadi menanti encik suami sampai tertidur. Siap pesan dengan encik suami belikan roti sardin. Dek kerana terlalu mengantuk semasa membuka pintu untuk encik suami, entah jam berapa agaknya, aku kembali semula ke tempat beradu. 

Pagi ini, sedar-sedar jam 7 pagi. Eh, subuh aku?! Allah... lupa pulak... senggugut semalam. Aku seringkali lupa. Kelam kabut juga menyiapkan juadah pagi. Tapi, terbantut untuk membuat sarapan nasi gorengku kerana ke'banyak'an semut di atas meja makanku. Sabor aje la.......

Selesai menyapu rumah, terpandangkan Haziq mengomel-ngomel atas kepala ayah dia. Ayahnya masih berselubung lagi. Rindu sangat Haziq pada ayahnya. Ternanti-nanti dia seawal jam 7 malam tadi. Kerana terlalu mengantuk malam tadi, Haziq pun tertidur di atas bantal kesukaannya yang bergambar kucing. Hari ini Haziq bangun tidak menangis pula mencari mama, tapi bergolek atas ayahnya pula. 

Sempat pula aku membasuh motor suamiku yang bertanah merah itu. 

Selesai membasuh motor, aku mengajak Haziq mandi bersama. Selesai menyiapkan diri, kami berdua ke Restoran Aishah membeli roti sardin yang kupinginkan dari malam tadi. Untuk encik suami, nasi lemak ayam. Padahal balik ini nanti aku akan menggoreng nasi pula. 

Suamiku kulihat sudah mengadap laptop. Melihat aku membawa pulang makanan yang dibeli, terus ke dapur  langkahnya. Sementara suami dan anak makan nasi lemak yang ku beli, nasi malam tadi ku goreng. Nasi goreng ini memang kegemaran Haziq. 
"Pukul berapa awak balik malam tadi?"
"4lebih......"
"O.... patutlah.. saya tak sedar.... buka pintu je, pastu tidur balik."

Encik suami memakan roti sardinku separuh. Bakinya, aku sahaja yang makan, Haziq kurang gemar roti sardin. Dia lebih mengadap nasi goreng yang ku masak tadi. 

Sambil menyuap Haziq, kami menonton kartun "Larva". Amboi Haziq, tak berkelip mata, siap gelak-gelak. Yang si bapanya pula berkekek-kekek mengadap cerita di Youtube. Banyak sungguh anak mama makan pagi ini. Seronok melihat anak makan dengan bersungguh-sungguh, kita yang melihat pun terasa kenyang. 

Asyik di dapur mengemas sambil membasuh baju, terdengar orang memberi salam. Anak-anak saudaraku rupanya. Zaim, Farhana, Wani, Wana. Sempena cuti sekolah ini, rajin mereka datang ke rumah atuk mereka. 

Sekarang ini, encik suami dan anak bersiar-siar menaiki motor. Haziq memang macam itu. Pantang nampak motor. Mesti ikut. Pastinya mereka akan ke rumah Tok Mat mereka. Sepupu Haziq ramai di sana hari ini. 

Apalah perancangan hari ini kan? Rasanya akan ke jemputan di Golf Resort nanti..... 

Oklah... sehingga bertemu lagi di post akan datang. Selamat ber'Sabtu'.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan