Sabtu, 1 Jun 2013

Teringin sangat-sangat

Malam rupanya...... post blog ini.... Pagi tadi sampai ke petang melayan cerita Youtube. Ady Valentino. Drogba & Ronnie. 7 Dulang Asam Pedas. Cinta Beruang. Johan di Pesko UTM 59. Itu sahaja. Rancangan televisyen satu pun tidak menjadi tarikan untukku melihatnya. 

59 hari menanti ~ akhirnya, "Masih belum ada rezeki." Allah pasti merencanakan sesuatu yang lebih baik untukku. Sepanjang hari menahan kesakitan yang sering dialami oleh kebiasaan wanita di luar sana. Haziq selalu sebut "Dik, dik." sambil mengusap-ngusap perutku. Terharu sebenarnya tapi masih belum diizinkan Allah untuk zuriat kedua.

Sementara menunggu encik suami balik, jam 10.13 malam belum balik lagi. 
"Lambat balik. Stanby konkrit. Tutup pagar luar tau." 
Mesej dari encik suami jam 08:05:30 pm. Memang kebiasaan jam 7 petang, pagar akan dibuka untuk suami. Sambil menutup pagar luar tadi, terpandang pula jiran kami yang baru balik dari berbulan madu, Doktor Fadzlin. Teringat pula zaman berbulan madu dahulu ~ Round 1 Malaysia ~

Berbalik kepada topik, Teringin sangat-sangat menikmati burger bakar Abang Burn.. Dalam masa yang sama, teringin sangat untuk menemui Kak Olie (Norliana Md Yatim). Teringinku ini mengalahkan orang yang mengidam pula. Melampau... 

Waktu begini, sunyi sepi melanda. Haziq sudah lama lena. Mama Haziq pula ternanti-nanti sang suami pulang dari kerja. 

Tiba-tiba teringin pula roti sardin. Sudah........... macam-macam tekak ni kalau dilayan. 

Semalam mamaku telefon. 
"1 haribulan mama cuti."
"Eh? Kenapa cakap ngan Along?"
"Saje je...."
"Eh mama ni, mesti ade pape..."
"Takdelah, memang saje je tepon.."
"Oooooo.... kalau ade pape tepon la..."
"Ok lah long, Ecah na cakap pulak."
"Hah, ape?"
"Ko dapat mesej aku tak long?"
"Dah baca dah... tadi aku mesej pakai nombor broadband tau.."
"Aku dah gi kedai kawan ko tu, takde kek pun. Aku ingat na cari crepe durian tuk mama... kata kedai kek, takde kek pun. Ni lah orang melayu kalau berniaga. Indah kabar dari rupa.."
"Dah tu kedai die ade jual ape je?"
"Frozen food je long, karipap yang tinggal goreng aje.... tapi kek memang takde langsung."
"Ko salah kedai tak, Cah"
"Tak ah... memang betullah."
"Agaknya dia belum rasmi lagi tak?"
"Entah la... aku malas lah nak gi kedai kawan ko tu.... baik aku gi Carrefour Batu Pahat.. hai.... dahlah susah nak cari kedai kek usahawan Melayu."
"Susah-susah, kite bukak kedai kek nak?"
"Nanti balik boleh bincang isu ni..."
"Ok... dahlah long... Assalamualaikum..."
"Wa'alaikumussalam...."

Tiba-tiba teringin kembali menikmati crepe durian yang dibeli Didie minggu lepas. Sedap sangat. Bagi penggemar durian sepertiku ini, apa sahaja berkaitan durian pasti akan ku telan. Teringat pula, masa mengandungkan Haziq dahulu. Hampir setiap hari selepas kandungan berusia 5 bulan ke atas, aku menghantui memakan durian. Dan yang paling pelik, tempoyak paling ku benci suatu ketika dahulu, sehinggalah ketika aku mengandung, sampai ke Pahang mencari ikan patin masak tempoyak. Sampai licin aku kerjakan. Suami pula yang menganga. Dan paling ajaibnya kuasa Allah, selepas mengandung juga, aku mula menikmati ikan pari yang selama ini aku tidak mampu untuk menjamahnya.

Apa lagi ye yang aku teringin ketika ini..... ooo..... masih tiada.....

Sebentar tadi, aku ada membelek diari 2002. Nampak gayanya, blog akan datang pasti ada kaitan dengannya. 

Jam sudah menunjukkan jam 10.55 malam. Kita berhenti di sini malam ini. Sehingga bertemu di masa akan datang.

Selamat Malam...........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan