Sabtu, 15 Februari 2014

Memaafkan Tetapi Tidak Melupakan

Assalamualaikum... 

Dah lama rasanya tak ber'diari' di sini...

Kesibukan menjadi 'setiausaha' merangkap 'kerani' kepada suami membuatkan saya terpaksa meninggalkan seketika blog ini..

Sebenarnya, laptop kami mengalami kerosakan kritikal sehingga terpaksa ditangguhkan penghantaran untuk memperbaikinya dek kesempitan kewangan ketika itu. Mujurlah setelah diberi wang 'sara hidup' kami bersedia mengatur dan mengurus semula kewangan agar tidak terputus sama sekali.

Hard disk baru berharga RM245. Alhamdulillah perkhidmatan terbaik diberikan oleh Mypc kepada kami. 

Berbalik kepada tajuk blog hari ini "Memaafkan tetapi tidak melupakan".. Topik ini pernah bersiaran di televisyen tetapi saya tidak sempat mengikuti isi kandungannya ketika itu. Oleh itu, biarlah istilah ini didefinisikan berdasarkan pengalaman yang saya alami sepanjang hidup ini.

Andai sesuatu pertelingkahan melibatkan darah daging sendiri seperti ibu, bapa, adik beradik, pastinya memaafkan itu adakalanya mudah, adakalanya sukar. Begitu juga untuk melupakan atau tidak juga bergantung kepada setiap induvidu. Apa yang terjadi dalam diri ini andai ia melibatkan arwah abah, pastinya aku memaafkan dan melupakan sama sekali... malahan aku tidak lupa memohon pada Yang Maha Esa agar ayahandaku ditempatkan di kalangan ahli syurga yang lain. Setiap kehilangan insan paling bermakna di sisi, sedikit sebanyak memberi kesan mendalam pada sanubari seorang anak sulong sepertiku.

Andai perselisihan faham melibatkan mama, dan adik-adik pastinya memaafkan itu sangat mudah dan melupakan juga sangat mengambil masa yang sangat singkat. Bak pepatah yang sering didengar, "Air dicincang tidak akan putus". 

"Memaafkan tetapi tidak melupakan" yang terjadi pada diri ini sebenarnya saling berkaitan dengan "Menantu bukan pilihan". Apapun, maafkanlah dia... kerana tarafnya seperti ibu kita, walaupun hakikatnya berbeza sama sekali. Doakan agar Allah beri insan ini jalan.... agar menyedari bahawa dunia ini hanya sementara. Tiada yang kekal... Sebagai menantu, sabar itu perlu. Berserah segala-galanya pada Allah yang lebih Mengetahui segala-galanya yang berlaku. Walau betapa pedihnya hati ini menanggung kesakitan, Allah ada di sisi kita. 

Positifkan hati.
Positifkan pemikiran.
Positifkan tingkahlaku kita.
Agar segala anasir negatif tidak akan berani dekat dengan kita.
Cukuplah Allah bagiku.
والله أعلمُ بالـصـواب

Tiada ulasan:

Catat Ulasan